SERWIS OTHELLO`MANIAKÓW
Data: 18 listopada 2017  Imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza
MENU GŁÓWNE
Strona główna
Archiwum 1999/2007
Historia, zasady gry
Publikacje
Kurnik.pl
GRAND PRIX POLSKI
Archiwum GPP '01/'07
ARCHIWUM Serwisu
Polska Liga Othello
DOWNLOAD
Download
DOS (5)
Java (2)
Linux (3)
Tel. komórkowe (5)
Windows (32)
Windows CE (2)
INTERNET
Strony o Othello
Serwery z Othello
Słowniki
ROZRYWKA
Humor



 
SŁÓW KILKA O GRZE
Słów kilka o grzeDział ten zawiera podstawowe informacje o grze. Nie ma on charakteru poradnika a tym samym jeżeli chodzi o szczególowe zasady gry, rodzaje otwarć - zapraszam na strony które zostały tutaj opisane ze wskazaniem jako szczególnie warte uwagi.


Przykładowa partia
Rozpoczyna gracz posiadający czarne dostawiając swój pionek w taki sposób, aby wygrać co najmniej jeden pionek przeciwnika. Zdobywanie pionków polega na ich zamknęciu między dwoma swoimi pionkami i odwróceniu ich na drugą stronę. Małymi kółkami oznaczono pola, na które może postawić swój pionek w pierwszym ruchu gracz posiadający czarne. Na planszach pokazany zostanie początek przykładowej partii. Załóżmy, że gracz posiadający czarne postawił swojego pionka na polu z czarnym kółkiem.
       
       
     
     
    ruchc.gif (129 bytes)    
       
       
  
Jeden z białych pionków (oznaczony czerwoną kropką) został zamknięty pomiędzy dwoma czarnymi i zmieni kolor na czarny.
       
       
      
   biały_k.gif (1171 bytes)    
       
       
       
  
Po dostawieniu czarnego pionka gracz odwraca wygrane przez siebie w danym ruchu pionki przeciwnika. Pokazana obok pozycja powstaje po pierwszym ruchu czarnych. Kółeczkami oznaczono pola, na których gracz posiadający białe może postawić swój pionek w  pierwszym swoim ruchu. Biały pionek zostanie postawiony na polu z białym kółeczkiem.
       
       
     
      
     
       
       
  
Pionki w czasie gry często zmieniają właściciela. Tym razem czarny pionek (oznaczony dla jasności czerwoną kropką) zmieni kolor i właściciela.
       
       
      
   czarny_k.gif (1176 bytes)    
      
       
       
  
Kolejnu ruch czarnych w podanej obok pozycji może byc wykonany na jedno z oznaczonych kółeczkami pól. Postawienie pionka na inne pole nie jest dozwolone, ponieważ w każdym ruchu gracz musi odwrócić co najmniej jeden pionek przeciwnika.
       
       
     
     
     
       
       
  
Czarne wykonały ruch i odwróciły jeden pionek. W następnym ruchu białe mają niewielkie możliwości. Biały pionek zostanie postawiony na polu oznaczonym białą kropką ...
       
       
     
     
     
       
       
  
...i odwrócone zostaną dwa czarne pionki oznaczone czerwonymi kropkami.
       
       
  czarny_k.gif (1176 bytes)    
  czarny_k.gif (1176 bytes)    
     
       
       
  
Po tym ruchu powstała pozycja widoczna na rysunku. Ruch przypada na czarne. Jak widać,  mają   już znacznie większy wybór. Załóżmy, że czarne postawią swój pionek na polu oznaczonym czarną kropką.
       
  
    
    
     
       
       
  
Czarne wygrały jednego pionka, ale za chwilę  stracą dwa (oznaczone czerwonymi kropkami)
       
      
    
czarny_k.gif (1176 bytes)    
ruchb.gif (129 bytes) czarny_k.gif (1176 bytes)    
      
       
  
Utrata kilku pionów w początkowej fazie gry nie decyduje o losach partii, ale czarne muszą uważać, aby nie oddać wszystkich pionków. Byłoby to zwycięstwo białych. Możliwe w tej pozycji ruchy czarnych oznaczono - jak zwykle - kółeczkami. Najgorszym ruchem w tej pozycji jest posunięcie na pole oznaczone czarną kropką. Pole to przylega ukośnie do narożnika, co prędzej czy później umożliwi białym postawienie w nim swojego pionka. Zwykle oddanie narożnika w poczatkowej fazie gry kończy się przegraną.
 
       
        
   
  
     
    
       


"Przykładowa partia" : opracował Jacek Berkowski (berek).
Projekt, wykonanie & prowadzenie Arturo Kolumb
© 2003-2017 by Othellomania.pl     © ® Othello is a Registered Trademark, Licensed by Anjar Co.