|
|
SŁÓW KILKA O GRZE |
Dział ten zawiera podstawowe informacje o grze. Nie ma on charakteru poradnika a tym samym jeżeli chodzi o szczególowe zasady gry, rodzaje otwarć - zapraszam na strony które zostały tutaj opisane ze wskazaniem jako szczególnie warte uwagi. |
|
Przykładowa partia |
Rozpoczyna gracz posiadający czarne dostawiając swój pionek w taki sposób, aby wygrać co najmniej jeden pionek przeciwnika. Zdobywanie pionków polega na ich zamknęciu między dwoma swoimi pionkami i odwróceniu ich na
drugą stronę. Małymi kółkami oznaczono pola, na które może postawić swój pionek w pierwszym ruchu gracz posiadający czarne. Na planszach pokazany zostanie początek przykładowej partii. Załóżmy, że gracz posiadający czarne postawił swojego pionka na polu z czarnym kółkiem. |
|
| |
Jeden z białych pionków (oznaczony czerwoną kropką) został zamknięty pomiędzy dwoma czarnymi i zmieni kolor na czarny. |
|
| |
Po dostawieniu czarnego pionka gracz odwraca wygrane przez siebie w danym ruchu pionki przeciwnika. Pokazana obok
pozycja powstaje po pierwszym ruchu czarnych. Kółeczkami oznaczono pola, na których gracz posiadający białe może postawić swój pionek w pierwszym swoim ruchu. Biały pionek zostanie postawiony na polu z białym kółeczkiem. |
|
| |
Pionki w czasie gry często zmieniają właściciela. Tym razem czarny pionek (oznaczony dla jasności
czerwoną kropką) zmieni kolor i właściciela. |
|
| |
Kolejnu ruch czarnych w podanej obok pozycji może byc wykonany na jedno z oznaczonych kółeczkami pól.
Postawienie pionka na inne pole nie jest dozwolone, ponieważ w każdym ruchu gracz musi odwrócić co najmniej jeden pionek przeciwnika. |
|
| |
Czarne wykonały ruch i odwróciły jeden pionek. W następnym ruchu białe mają niewielkie możliwości. Biały pionek zostanie postawiony na polu oznaczonym białą kropką ... |
|
| |
...i odwrócone zostaną dwa czarne pionki oznaczone czerwonymi kropkami. |
|
| |
Po tym ruchu powstała pozycja widoczna na rysunku. Ruch przypada na czarne. Jak widać, mają już znacznie
większy wybór. Załóżmy, że czarne postawią swój pionek na polu oznaczonym czarną kropką. |
|
| |
Czarne wygrały jednego pionka, ale za chwilę stracą dwa (oznaczone czerwonymi kropkami) |
|
| |
Utrata kilku pionów w początkowej fazie gry nie decyduje o losach partii, ale czarne muszą uważać, aby nie oddać wszystkich pionków. Byłoby to zwycięstwo białych. Możliwe w tej pozycji ruchy czarnych oznaczono - jak zwykle - kółeczkami. Najgorszym ruchem w tej pozycji jest posunięcie na pole oznaczone czarną kropką. Pole to przylega ukośnie do narożnika, co prędzej czy później umożliwi białym postawienie w nim swojego pionka. Zwykle oddanie narożnika w poczatkowej
fazie gry kończy się przegraną. |
|
"Przykładowa partia" : opracował Jacek Berkowski (berek).
| |