SERWIS OTHELLO`MANIAKÓW
Data: 18 listopada 2017  Imieniny: Klaudyny, Romana, Tomasza
MENU GŁÓWNE
Strona główna
Archiwum 1999/2007
Historia, zasady gry
Publikacje
Kurnik.pl
GRAND PRIX POLSKI
Archiwum GPP '01/'07
ARCHIWUM Serwisu
Polska Liga Othello
DOWNLOAD
Download
DOS (5)
Java (2)
Linux (3)
Tel. komórkowe (5)
Windows (32)
Windows CE (2)
INTERNET
Strony o Othello
Serwery z Othello
Słowniki
ROZRYWKA
Humor



 
SŁÓW KILKA O GRZE
Słów kilka o grzeDział ten zawiera podstawowe informacje o grze. Nie ma on charakteru poradnika a tym samym jeżeli chodzi o szczególowe zasady gry, rodzaje otwarć - zapraszam na strony które zostały tutaj opisane ze wskazaniem jako szczególnie warte uwagi.


Zasady gry w Othello, raz jeszcze
Pozycję wyjściową przedstawiono obok. Celem gry jest posiadanie na końcu partii większej od przeciwnika liczby pionków na planszy. Rozpoczyna gracz posiadający czarne dostawiając swój pionek w taki sposób, aby wygrać co najmniej jeden pionek przeciwnika. Postawionych na planszy pionków nie zdejmuje się ani nie przesuwa. Gra kończy się, gdy wszystkie pola są już zajęte lub gdy żaden z graczy nie może wykonać prawidłowego ruchu. W przypadku gdy tylko jeden z graczy nie może wykonać ruchu, traci kolejkę na rzecz przeciwnika.
       
       
      
   biały.gif (1160 bytes)    
       
       
       
  
Zdobywanie pionków polega na ich zamknęciu między dwoma swoimi pionkami i odwróceniu ich na drugą stronę. Zobaczymy teraz kilka przykładów. Dla uproszczenia są one oderwane od rzeczywistych partii. W pozycji pokazanej obok ruch przypada na czarne. Mogą one postawić pionek na polu oznaczonym czarną kropką. W wyniku tego ruchu białe pionki oznaczone kropkami zostaną zamknięte między dwoma czarnymi i ...
       
       
    
       
       
       
       
  
... odwrócone.
       
       
    
       
       
       
       
  
Można w jednym ruchu odwrócić znacznie więcej  pionków przeciwnika. Może to się stać na przykład w takiej pozycji: postawienie białego pionka na polu oznaczonym białą kropką spowoduje odwrócenie wszystkich czarnych pionków. Powstanie pozycja pokazana poniżej:
      
      
 
     
      
      
       
  
Gdyby toczyła się partia, białe wygrałyby 15 do zera. Zwykle jednak partia kończy się po ustawieniu na planszy 64 pionków.
      
      
 
     
      
      
       
  
Zmieńmy nieco pozycję: w wyniku postawienia przez białe pionka na polu z kropką odwrócone zostaną tylko pionki oznaczone czerwonymi kropkami. Pozostałe dwa czarne pionki są bezpieczne za zasłoną białych pionków.
  
Po wykonaniu ruchu przez białe powstanie więc pozycja pokazana obok.
  
Gracze dostawiają pionki na przemian. W przypadku gdy jeden z graczy nie może wykonać ruchu, traci kolejkę na rzecz przeciwnika. Oto przykład: nawet jeśli ruch przypada na czarne, nie mogą one wykonać ruchu. Gra jednak toczy się dalej, ponieważ białe mogą wykonać kilka kolejnych dostawień (zaczynając od białej kropki) zajmując dogodne pozycje:
  
Czarne nadal nie mogą wykonać ruchu a białe stawiają pionek na białej kropce i tak dalej do czasu umożliwienia ruchu czarnym, lub zakończenia gry z powodu braku możliwości postawienia piona przez grających.


"Zasady gry w Othello, raz jeszcze" : opracował Jacek Berkowski (berek).
Projekt, wykonanie & prowadzenie Arturo Kolumb
© 2003-2017 by Othellomania.pl     © ® Othello is a Registered Trademark, Licensed by Anjar Co.